Henk de Jonge
 
 

Citaten uit de pers

For a start, pianist Henk de Jonge, a powerful two-handed player, proves himself a better soloist than most classical formalists when it comes to "Rhapsody in Blue". With a swinging left hand, control of dynamics, and the ability to add a Lattinesque tinge to interpolations of cascading arpeggios, he brings a quirkness to the melody and the WBK responds in kind.
New York 2005


Behalve het uitgekiende gebruik van dynamische variabelen was met name De Jonge's vermogen om bij alle variatie een consistente en herkenbaar eigen aanpak te etaleren: een plezierige ervaring.
Haarlems Dagblad


De Jonge toont met zijn repertoire en zijn gedreven spel aan dat hij als pianist en als componist bloedserieus genomen dient te worden. Zijn stukken zijn rijk gestructureerd en boordevol ritmische en harmonische finessen, die voor een wijde spanningsboog zorgen.
(...)
Een ander staaltje van een subtiele componeerhand is de ballade "Mothers Daydream" die qua sfeer en intensiteit gebaseerd lijkt op de "Klassieke" composities van Billy Strayhorn uit de jaren veertig.
De Gelderlander


When featured at The Knitting Factory, De Jonge played a solo that, at first, showed off his conservatory years with some classical-sounding variations. Yet almost at once his stream of consciousness overflowed, from bop to stride, from Cecil taylor to Liberace. "All the music of my life", de Jonge said, "I can play in my solo's, "classical, jazz, cabaret, spirituals, opera". "It's not easy. It's difficult - but it's fun".
New York


De Jonge worked some comic references into his solo. Including a few bars of the theme from "All in the family" and a bit of Scott Joplin
(...)
and Henk de Jonge made like Cecil Taylor, playing clusters of notes with his fists and eventually lifting the instrument up and banging it on its stand to coax more caccophony from it.
Monday Magazine